Tekstgrootte
Alle kinderen verdienen een passende plek in het onderwijs. Zij hebben recht op onderwijs dat hen uitdaagt en rekening houdt met een beperking.
Het uitgangspunt van ons onderwijsaanbod, afstemming, sluit aan bij de grondbeginselen van passend onderwijs. De vraag: ‘wat heeft deze leerling nodig?’ is hierin meer bepalend dan de vraag: ‘wat is er met deze leerling aan de hand?”
In ons ondersteuningsprofiel (SOP) staat beschreven welke onderwijsondersteuning wij kunnen bieden.
Deze hulp, afgestemd op het individuele kind, is voornamelijk in de klas aanwezig door middel van de begeleiding en extra aandacht van de groepsleerkracht of met ondersteuning van experts.
Indien we als school niet de hulp kunnen bieden die het kind nodig heeft, gaan wij (in goed overleg met ouders en experts) op zoek naar passende hulp of een passende onderwijsplek voor het betreffende kind. Verwijzing naar een speciale school voor basisonderwijs of speciaal onderwijs kan dan een oplossing zijn.
Elk kind is anders en ontwikkelt zich op eigen wijze. Om goed tot leren te komen is er soms wat extra ondersteuning nodig. Dat kan direct in de klas, met extra ondersteuning van een professional of wellicht op een andere school die beter past bij uw kind.
PPO Rotterdam is het samenwerkingsverband van 22 schoolbesturen in Rotterdam. Lukt het de school niet om een kind de juiste ondersteuning te bieden, dan denkt PPO Rotterdam graag met de school mee. Natuurlijk wordt u als ouder ook intensief betrokken. U krijgt ook inzicht in het dossier van uw kind.
PPO Rotterdam werkt samen met school en ouders om tot de beste oplossing te komen. Onze missie is helder: alle Rotterdamse kinderen een passende onderwijsplek bieden, zoveel mogelijk in de eigen wijk.
Wanneer een kind ondersteuning nodig heeft die niet geboden kan worden vanuit de basisondersteuning kan een beroep worden gedaan op PPO Rotterdam. Dit noemen we de extra ondersteuning. Binnen PPO Rotterdam vormt de schoolcontactpersoon (SCP) de schakel naar deze extra ondersteuning.
De SCP is heel laagdrempelig toegankelijk voor alle Rotterdamse basisscholen. Bij voorkeur wordt de SCP in een zo vroeg mogelijk stadium betrokken zodat de activiteiten zoveel mogelijk preventief kunnen plaatsvinden.
Mark van Vianen is als SCP verbonden aan Het Landje en komt wekelijks of tweewekelijks op school. Er wordt zoveel mogelijk preventief gewerkt, in de klas en in samenwerking met de leerkrachten, ib’ers, de leerlingen en hun ouders.