Tekstgrootte
Filosoferen is onderzoeken. Je samen met anderen verdiepen in het hoe, wat en waarom van een bepaalde kwestie. De ideeën die daarbij naar boven komen onderzoek je dan verder: klopt het? Daarbij ga je zorgvuldig, kritisch en analytisch aan de gang.
Er zijn oneindig veel mogelijkheden (veel meer dan alleen een kringgesprek!) om te beginnen met filosoferen. De cultuursector erkent al jaren de waarde van filosofie.
Filosoferen kan in principe met iedereen en overal en vindt plaats in elke groep van het Landje!
In het programma “Filosoferen doe je zo” bijvoorbeeld worden kinderen uit groep 1 en 2 uitgenodigd om het thema 'binnenstebuiten' te verkennen.
Dat ook kinderen met een flinke woordenschat en zelfs volwassenen (probeer het maar eens in woorden te vatten!) zoeken naar betekenis kan een eye-opener zijn voor minder taalvaardige kinderen.
Door regelmatig te filosoferen ontwikkel je een open en onderzoekende houding, leer je (beter) naar anderen luisteren en je oordeel uit te stellen. En vooral leer je om dóór te vragen. Wat bedoel je? Leg eens uit? Filosoferen levert niet altijd een sluitend antwoord op, maar wel inzicht en overzicht. En soms nieuwe vragen.
Filosoferen is een groepsproces waarin meer gebeurt dan alleen het uitwisselen van meningen, gedachten en ervaringen. Alle deelnemers proberen te begrijpen wat iemand zegt. Een filosofie-gesprek is niet vrijblijvend, en gaat niet om 'je gelijk halen' of goed of fout, maar om onderzoek. Alle inbreng wordt serieus genomen. Met elkaar bekijk je hoe je verder gaat en waar je staat.
Je kunt eigenlijk over alles filosoferen. Over de vraag waarom jij er bent, waarom je een naam hebt, over wat mooi is of lelijk, over oneindigheid, over het maken van keuzes en het houden van muziek, over de vraag wat geluk is en nog veel meer. Alles waarvan je denkt: hoe zit dat nu eigenlijk? Dikwijls gaat het om bestaansvragen, vaak ook om morele vragen; over hoe je kunt weten wat goed is en wat slecht. Vragen waarop geen pasklare antwoorden zijn.
We beginnen graag met een gezamenlijke inleiding. Een activiteit, een film, verhaal of gedicht, een krantenartikel, een theatervoorstelling of bezoek aan een museum. Een onderzoek kan ook spontaan ontstaan uit een vraag of opmerking over een kunstwerk, een voorstelling of door een gebeurtenis thuis of op school.
Tekst met dank aan Marja van Rossum. Zij begeleidt het Landje op het gebied van filosofie. Wil je meer weten over achtergronden, lesmateriaal en inspiratiebronnen, neem dan een kijkje in de Denkramen.
Groot Denkraam
filosoferen & schrijven